1. TILGJENGELIGHET I KALENDER

Hyttekalendere på inatur.no er åpen for booking inneværende år og hele neste kalenderår. Det påfølgende året åpner for booking 1. januar kl. 09.00. Som tilbyder kan du redigere kalenderen 10 år frem i tid.

Senest 31.12., før bookingkalender åpner for nok et år, bør du sperre dager du ikke ønsker at hytta skal kunne bookes av andre. Låse sammen perioder som høst-, vinterferie og påske, eventuelt legge inn prisendringer. Se «Rediger hyttekalender» i salgssiden. 

2. INATURS OPPGJØR TIL TILBYDER

Leietaker betaler direkte til Inatur ved booking. Inatur overfører samlet beløp til tilbyder den 5. i hver måned fratrukket vår provisjon på 10% eks mva

Kunderegister, salgsoversikt, oppgjørsrapport og aktivitetsrapport (se hvem som skal være i hytta/hyttene i hvilken periode), finner du som innlogget tilbyder, under menyvalgene «Salg», «Kunder» og «Rapporter».

3. MOTTA E-POST NÅR BOOKING SKJER

I menyvalget «Innstillinger» i salgssiden kan du legge inn en eller flere e-postadresser som skal få e-post ved booking.

4. HYTTEREGLER

De viktigste hyttereglene, som leietaker må kjenne til før booking, må du skrive i salgssiden. Legg også inn avbestillingsreglene, se pkt 5. Det du skriver i avsnittet "Hytteregler/Avbestillingsregler" må leietaker krysse av for å ha akseptert før betaling gjennomføres. Mer detaljert info kan du legge ved i et eget dokument. Hyttereglene bør du også skrive ut og legge tilgjengelig i hytta.

5. AVBESTILLING AV LEIEDØGN OG EVENTUELL REFUSJON TIL KUNDE

Du bestemmer selv hvilke avbestillings-/refusjonsregler du skal ha. Det er ditt ansvar å legge inn avbestillingsregler i salgssiden, samt refundere til kunde det beløpet han/hun har krav på ifølge dine avbestillingsregler. Inatur beregner 10% provisjon eks mva også på ordre som avbestilles. Dersom du har en regel om at kunden får igjen hele beløpet ved avbestilling, eksempelvis 30 dager før leieforholdet starter, anbefaler vi at du holder igjen minimum 15 % av summen (som et administrasjonsgebyr).

Her er avbestillingsregler du gjerne kan ta utgangspunkt i:

  • Oppholdet betales på inatur.no ved bestilling.
  • Ved avbestilling inntil 30 dager før oppholdet starter refunderes 85 % av beløpet.
  • Ved avbestilling mellom 30 - 7 dager før oppholdet starter refunderes 50 % av beløpet.
  • Ved avbestilling mindre enn 7 dager før oppholdet starter gis ingen refusjon.
  • Vi anbefaler alle leietakere å ha sin reise-/avbestillingsforsikring i orden.

Dersom du velger å IKKE refundere noe beløp, uansett på hvilket tidspunkt avbestillingen skjer, må du opplyse om dette i salgssiden, under «Avbestilling/hytteregler». I følge Angrerettloven, kap. 6, § 22m er følgende unntatt angrefrist, sitat: Levering av innkvarteringstjenester for andre formål enn boligformål, transport av varer, bilutleietjenester, catering og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester. Hos Forbrukerrådet står det at i disse tilfellene må selgeren ha informert på forhånd om at leietaker ikke får angrerett.



6. SLIK AVBESTILLER DU EN ORDRE OG FRISTILLER DATOER I KALENDER

Finn kundens kvittering under menyvalget «Salg» og klikk på «Avbestill». Dette frigjør datoene i kalender igjen. Avbestillinger vises i egen fane i omsetningsrapporten.

Det er ingen automatisk beskjed eller tilbakebetaling til leietaker. Gitt at du har en refusjonsordning ved avbestilling, skjer tilbakebetaling til leietaker manuelt fra deg som tilbyder. 

7. KUNDE ØNSKER Å ENDRE LEIEPERIODEN

Åpne «Rediger hyttekalender», klikk «Sperr for utleie» og markér de nye datoene hytta skal være opptatt. Lagre og publiser salgssiden på nytt. Gå deretter til oversikten «salg» og avbestill kundens ordre for å fristille opprinnelige datoer. 

Dersom kunde skal betale mer/eller ha penger tilbake, ordnes dette manuelt fra deg.

Send en mail til kunde som bekrefter endringer i leieforholdet. Spesielt er dette viktig dersom du har nøkkelutlevering via bensinstasjon, butikk eller lignende mot fremvisning av kvittering.

NB – før du sperrer kalender manuelt, sjekk at datoene faktisk er ledig. Rosa markering når du står i sperr for utleie indikerer at hytta har en online bestilling.

8. NØKKELHENTING

Ta kontakt med leietaker, gjerne på telefon, i god tid før ankomst for å informere om hvor nøkkel kan hentes.


NB Hvis du har manuell utlevering av nøkkel, og det er en viss sjanse for at du eller andre ikke er tilgjengelig ved ankomst, må du informere deretter i den hensikt at leietaker ikke reiser av sted uten å kunne få tilgang til hytta.

9. INFO OG VEILEDNING TIL LEIETAKER

Forbruksartikler. Hvis typiske forbruksartikler ikke er tilgjengelig i hytta, må du opplyse om dette før leieforholdet tar til. Eksempelvis: Ta med toalettpapir, tørkerull, glasshåndkle, fyrstikker og stearinlys.

I hytta bør du legge frem en tydelig brukerveiledning for eventuelle tekniske installasjoner. Lag også en sjekkliste for hvordan hytta skal klargjøres ved avreise; hvor søppel skal kastes, hvordan og hva som skal rengjøres, lufting av dyner og puter, hva som skal sikres, slås av/på osv.

Turkart og forslag til turer er også nyttige opplysninger, samt info om fiskevann, eventuelt jaktområder, nærmeste butikk/handlesenter og aktiviteter i nærområdet.

Tips: Samle all info om leieforholdet i en perm og legg den lett synlig i hytta.
Kjøp gjerne en egen hyttebok og oppfordre gjestene til å skrive om sitt opphold og turer.

Nødplakat. I alle tilfeller, og særlig hvis hytta ligger et stykke fra allfarvei, uten veinavn og husnummer, er det greit å henge opp en nødplakat. Se hvordan du enkelt kan lage dette på kartverket.no

10. MANGLER OG ØDELEGGELSER

Informér leietaker om at eventuelle mangler og/eller skader på hytte og inventar som oppstår i leieperioden snarest må meldes til hytteeier. Likeledes hvis leietaker ved ankomst finner at noe er ødelagt og/eller at det er vesentlige mangler ved rydding og rengjøring. Be om bildedokumentasjon. Opplys i hyttereglene at leietaker kan stilles økonomisk ansvarlig for ødeleggelser og manglende rengjøring.

11. FORSIKRING

Sjekk med ditt forsikringsselskap hva som gjelder for korttidsutleie av feriebolig.

12. BRANNVARSLING OG MANUELT SLOKKEUTSTYR I FRITIDSBOLIG OG BOLIG

Lovdata, Forskrift om brannforebygging, §7 omhandler eiers ansvar vedrørende røykvarsler og
slokkeutstyr. Sett deg inn i gjeldende regler og anmod leietaker om å teste røykvarslere ved ankomst.
Sørg for at det finnes ekstra batterier til røykvarsler i hytta.
Montér også gassvarsler i hytta hvis du har installasjoner som komfyr, kjøleskap eller annet drevet av
gass. Vær spesielt oppmerksom på å sjekke at ledninger og koblinger til disse er i orden.

13. KONTAKT MED LEIETAKER

Vi anbefaler å ta kontakt leietaker noen dager før ankomst, på telefon, i mail eller med sms. Gjenta info om nødvendig utstyr de må bringe med og info om nøkkelhenting. Hvis hytta ligger et stykke fra bilvei, og spesielt vinterstid, er det viktig at leietaker er informert om eventuelle utfordringer ved fremkommelighet, f.eks om man trenger ski eller truger.

Lykke til med utleie på inatur.no :-)

 

Oppslagsbilde: Bjørnar Hansen